Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina

Cel mai bogat african lovește în afacerile firmelor românești de pe piața carburanților din Ucraina Sursa poza si informatii: Economica.net

Revoluția pe piața carburanților: Impactul rafinăriei Dangote asupra exporturilor românești

În septembrie 2024, un eveniment remarcabil a zguduit industria petrolieră: inaugurarea rafinăriei Dangote din Nigeria, deținută de miliardarul Aliko Dangote, cel mai bogat african. Această rafinărie, impresionantă prin capacitatea sa anuală de 33 de milioane de tone de țiței, marchează o schimbare semnificativă în peisajul petrolier african și, implicit, în fluxurile comerciale globale.

Anterior, deși Nigeria era un gigant în producția de petrol brut, depindea aproape în totalitate de importuri pentru a-și satisface cererea internă de benzină – necesar acoperit în mare parte de țările europene. Aproximativ 8 milioane de tone de benzină pe an ajungeau aici din Europa, Nigeria fiind a doua piață ca mărime pentru exporturile europene, după Statele Unite.

Însă, odată cu debutul producției rafinăriei Dangote, peisajul s-a transformat. Noua capacitate de producție permite acum generarea a aproximativ 1-1,1 milioane de tone de benzină lunar, reducând semnificativ dependența Nigeriei de importuri. Această schimbare dramatică a dus la scăderea importurilor europene de benzină ale Nigeriei la doar 1,12 milioane de tone în ultimul trimestru al anului 2024.

Această reducere în cererea nigeriană a creat un surplus pe piața europeană, reducând astfel marjele de profit pentru rafinăriile de pe continentul nostru. Producătorii europeni, deja afectați de tranziția către vehicule electrice, trebuie să navigheze acum într-un context de piață și mai competitiv.

Efectele acestei schimbări se resimt și asupra afacerilor românești care exportă benzină în Ucraina, o țară ce își asigură în totalitate aprovizionarea din importuri europene. România, care a exportat 1,7 milioane de tone de benzină în anul precedent, se confruntă cu provocări de preț pe piața ucraineană. Aproximativ 45% din benzina destinată exporturilor românești merge către rețele precum OMV, Petrom și Rompetrol în țările învecinate, în timp ce 25% este direcționată către Ucraina.

Conform presei ucrainene, aceste livrări se desfășoară în principal prin OMV Petrom, cu Rompetrol operând mult prin intermediul traderilor moldoveni. Anul anterior, importul de benzină românească în Ucraina s-a ridicat la 35% din totalul importurilor sale de carburant. Totuși, competiția acerbă și cotațiile în scădere ale benzinei din alte părți ale Europei au început să schimbe dinamica pieței.

Diferențele de preț dintre benzina produsă în nordul Europei și cea din zona Mediteranei, în care este inclusă și România, s-au restrâns considerabil din septembrie 2023. Producătorii lituanieni și germani, confruntați cu surplusuri, au redus primele de preț, făcând carburantul lor mai competitiv decât cel românesc. Acest fenomen a condus la situația în care, la începutul anului 2024, benzina lituaniană sau germană a ajuns să fie cu 34–46 dolari mai ieftină pe metru cub la granița cu Ucraina, comparativ cu cea românească, chiar și când OMV Petrom a redus marjele cu 40–50 dolari/metru cub.

În prezent, OMV Petrom rămâne un jucător semnificativ, fiind al doilea mare furnizor de benzină pentru Ucraina, după PKN Orlen din Polonia. Conform grupului Consulting A-95, OMV Petrom asigură aproape un sfert din volumele importate de Ucraina.

Această nouă realitate impune companiilor românești o reevaluare a strategiilor de piață și o adaptare la un mediu unde prețul și eficiența logistică devin factori-cheie în menținerea competitivității.


Vlad Enache

Vlad Enache are 30 de ani și este reporterul principal al publicației azi în Vâlcea. Născut în Râmnicu Vâlcea, pasionat de fotografie și povești locale, Vlad îmbină jurnalismul de teren cu o atenție specială pentru comunitate și detalii. Absolvent al Facultății de Jurnalism din București, s-a întors în orașul natal pentru a spune poveștile care contează — cu onestitate, curiozitate și respect față de oameni. Cu aparatul de fotografiat la gât și microfonul în mână, Vlad surprinde zilnic pulsul orașului: din centrul civic până în cartierele liniștite de pe malul Oltului.

Știri Generale

Știri Generale
Ce se petrece cu centrala atomică de la Fukushima după avertismentul de tsunami
Cutremurul de azi din Kamceatka, al șaselea cel mai puternic înregistrat vreodată
Grădiniță modernă finanțată cu fonduri europene și investiții semnificative pentru viitorul comunității
Impact Dramatic cu Victime pe 4 Benzi, la Care a Participat și o Ambulanță - Intervenție de Urgență a Poliției Rutiere
India depășește China ca principal exportator de smartphone-uri către SUA
La 75 de ani, un vâlcean bănuit de manevre financiare. Percheziții spectaculoase efectuate de forțele de ordine!
Lucrări și restricții de circulație pe DN 7 – Valea Oltului, miercuri, 30 iulie 2025. Află locațiile afectate!
Majoritatea șomerilor au studii minime și provin din mediul rural. Rata a ajuns la 2,64% în iunie 2025.
Mașina a lovit o pensiune. Trei persoane au suferit răni!
Noul guvern din Liban și SUA încearcă să limiteze influența financiară a Hezbollah
Obligațiuni de 4,7 miliarde de euro în România – ce înseamnă pentru investitorii globali ce vizează Europa emergentă